Movie Review : TalenTime


Last friday from Shah alam, we stop at One utama damansara and layan movie ni. Karya terbaru from Yasmin Ahmad berjudul Talentime. Before that apa yang saya buat kat shah alam, kena tunggu lepas dapat pic dari my friend.


Ingatkan tak sempat nak tonton filem ni sebabnya tayangan kol 11.45 and that time kami baru jer tiba di OU but then okeyla sempat and masuk jer movie still x start..


Bila suis lampu dibuka bermulalah satu cerita rakyat malaysia yang bagi saya sangat baik untuk di tonton oleh semua orang. In tv last week, yasmin ahmad said that movie ni tiada input yang baik hanya sebuah karya yang lahir dari hati beliau..


Bagi saya pula selepas menonton filem ini, suka dan duka datang silih berganti memberi kita satu gambaran akan sebuah kehidupan di Malaysia yang di dalamnya punyai rakyat yang berbilang bangsa, kaum dan agama. Pertemuan setiap budaya dan adat akan memberikan impak postif mahupun negatif dan semuanya terpulang pada kita yang menentukannya. Itulah yang cuba dibawakan oleh yasmin ahmad pada kali ini. Akibat salah faham dan tidak jelas akan sesuatu budaya dan adat, maka wujudlah satu persepsi yang salah di antara satu sama lain.


Saya simpulkan ianya satu perkataan "hormat", contoh dari filem itu ialah kematian uncle mahesh, akibat dari keadaan. Jesteru sepatutnya keluarga mahesh perlu menghormati akan kesedihan keluarga jirannya yang sedang berkabung, dan raikan perkahwinannya dengan sederhana.


Ada satu character yang chinese boy tak suka dengan kehadiran hafiz yang mana pandai dalam academic sehingga dia jatuh di tangga kedua. Sebagai seorang rakan kita sepatutnya menghormati kejayaan kawan kita itu dan menjadikan perangsang. Jangan pula kita bersangka buruk sehinggakan tertutup semua kebaikan yang telah lama wujud..



Haaa nak tahu lebih lagi, anda tontonlah sendiri di pawagam berdekatan.. my friend said this is the first movie from yasmin ahmad yang dia suka. For me plak this movie kan teach us a lot, and depend on you how to take it and adapt it to your life..


Yang penting saya heppy and sedih time tonton citer ni.. entah hati mengelamun teringatkan seseorang yang penting dalam hidup kita..

Rate: 4/5

Comments

hehee mesi best kan cte ni huaa nk tgok gak..:p
f said…
what a wonderful story!

love it!
F A R I Q U E said…
bru je terserempak yasmin kat ofis...bos i allz jerh:p
WaN HaQQ said…
Rizz,
citer ni superb rizz
hehehe


F,
yup agree..


FARIQUE,
uiks statement kekwat kah? hehehe relax nya dia xde exam sem ni.. huh

Popular Posts