Cuti Wesak : Bukit Broga

Niat hati dah lama nak kesana, malangnya rasa cuak dan tak pasti makin menebal~

Hari isnin tengahari dapat sms dari kawan nak confirmkan nak join tak panjat memanjat ni, aku cakap bagi aku masa untuk fikir sekurang-kurangnya satu jam. Masa untuk fikir tu, aku google la cari info pasal tempat yang hendak dituju dan sms kawan-kawan tanya sebab ada yang dah gi. So aku decide untuk join.

Malam tu lepak umah member aku, sebab nak panjat ni sebelum subuh. So dalam jam 4.30pagi dah bangun bersiap simple jer sebab konsepnya dalam hutan tak ramai orang. Kami bertiga bertolak dari umah kol 5 pagi, sampai kat ladang kelapa sawit tu, dah ramai orang. Bayar parking RM2, cari port. Then mulalah berjalan memanjat bukit broga ni, sebab orang ramai so perjalanan tu tak sunyi sangat, then seronok juga ramai-ramai.

Trek ke atas bagi aku sedikit mencabar, sebabnya aku bukanlah orang yang selalu exercise, badan plak tu besar, so memang tak tahu tahap kesabaran aku macam mana. Sepanjang jalan tu aku memang fikir positive and bagi semangat untuk aku naik jugak ke atas. Terpaksa berhenti di beberapa tempat sebab semput. Before tiba ke puncak 1, aku dah memang angkat bendera putih. So aku decide tunggu kawan-kawan aku dekat ngan pokok tempat orang baling kasut tu. Nak naik tapi sangat tak larat. Sedih plak, tapi kawan aku yang dua orang lagi berjaya ke puncak 4 bukit broga. Dengki sebab tak dapat ikut naik ke atas.

Sepanjang aku kat bawah tunggu kawan tu, sempat perhatikan gelagat orang-orang yang datang. Yang buat aku kagum, ada pakcik-pakcik dan makcik-makcik sampai ke tempat aku tu, and ada yang sampai atas lagi. So kenapa tidak aku kan? Ramai jugaklah orang kat sana, kebetulan hari cuti wesak so memang agak sesak dan meriah kat atas sana.

Perjalanan turun lancar cuma kena hati-hati sebab ada part yang licin dan curam. Ouh time nak turun ni kami bersaing dengan keluarga kak rahimmah dan abg asrul, sangat meriah akak sorang ni. Penat tu hilang bila dengar celoteh akak kita ni. Sebelum balik singgah jap makan nasi ayam berhadapan sekolah cina kat area tu. Boleh tahan nasi ayamnya..

Okeyh aku nak gi broga lagik,
nak cuba panjat naik keatas tu.
InsyaAllah


Comments

Popular Posts